Klik op een foto om te vergroten - Click on a photo to enlarge - Cliquez sur une photo pour l'agrandir.
Meer info: klik hier.
LUC PEIRE
De beeldende kunstenaar Luc Peire
(Brugge 1916 – 1994 Parijs) groeide
internationaal uit tot de meester
van het abstract verticalisme. Met de
zwart-wit-‘graphie’ als persoonlijke
kunstvorm bereikte Luc Peire de
essentie van zijn doorgedreven
verticalisme. Hij paste dit model
van geritmeerde ‘optical art’ toe
in zijn drie spiegel-environments (1967, 1968, 1973) waarin hij in
uiterste consequentie de climax van
zijn artistieke streven bereikte:
het oneindige (l’infini) en de
ruimte (l’espace).
ENVIRONNEMENT I
Luc Peire realiseert aanvang 1967 de
graphiewanden van zijn eerste
Environment (1967, 339 cm x 339
cm x 240 cm, schildering op formica)
in zijn atelier te Knokke.
Montage en opbouw van dit
‘Environnement I’ gebeuren in mei
1967 in de ateliers van N.V.
Houtindustrie De Coene en Cie te
Kortrijk
‘Environnement I ’ wordt voor het
eerst tentoongesteld te Parijs in
het Musée National d’Art Moderne in
1967 (19
mei – 18 juni) samen met een
fotoreeks van Jean Mil gewijd aan
Luc Peires ‘Environnement I ’. Voor
meer informatie verwijzen we naar
de publicatie “Luc Peire’s
Environment” (boek+dvd).
FILM
‘Luc Peire’s Environment’
In januari 1969 voltooit Jean Mil
zijn kortfilm ‘Luc Peire’s
Environment’ met elektronische
muziek van Jagodic Davorin. De
première van de film vond plaats op
17 mei 1969 in het Museum Boijmans
Van Beuningen te Rotterdam
De film werd daaropvolgend op 2
februari 1971 gepresenteerd te Tours
in het kader van de Cinq Journées du
XVe Festival de Court-Métrage. De
reactie van het publiek en de pers
is uiterst positief. De film werd
daarna geselecteerd voor
verscheiden internationale
filmfestivals (Tours 1971 - Dinard
1971 - Rimini 1971 - Montréal 1972 -
Los Angeles 1972 - Auckland 1972 -
Brussel 1986 - Cork 1986 - Uppsala
1986). De film werd opgenomen in
belangrijke filmotheken (British
Film Institute (BFI), Centre du Film
sur l’Art, Ministerie van de Vlaamse
Gemeenschap, Art et Vie (Frankrijk).
PERS
«Témoignage plus que documentaire
…» > La Nouvelle République du
Centre-Ouest
«Film d’ essai sur l’ art abstrait
dans toute sa splendour ... ce film
atteint son but de façon percutante.
» > L’ espoir
« Certains courts-métrages m’ ont
tout de même frappé à Tours, ’Luc
Peire’s Environment’ par exemple. »
> Revue du Cinéma International - 16
Avril 1971
« Film surprenant . Une recherche et
une réussite. » > Courrier Français
- 20 Février 1971
« La Belgique fut exemplairement
représentée dans notre tradition
nationale des arts plastiques, mais
avec une méritoire originalité. ‘Luc
Peire’s environment’ étant en fait
un magnifique film expérimental à
partir d’ une œuvre de Peire. » >
Clés pour le spectacle - 7 Mars 1971
«Uit Vlaanderen kwam de uitstekende
film ‘Luc Peire’s Environment’ van
Jean Mil. Een visueel bijzondere
film, die bijzonder gaaf en geslaagd
is, Wij waren ver van Haesaerts
leerfilms. » > Het Laatste Nieuws -
Paul Davay
«Zeer enthousiast ontvangen door het
publiek, mocht de film “Luc Peire’s
Environment” van Jean Mil zich ook
verheugen in de algemene waardering
van de pers. De film is een
getuigenis, meer zelfs dan een
documentaire over het werk van Luc
Peire. » > Volksgazet
«De film “Luc Peire’s Environment”
was stellig een der meest originele
te Tours. Door een uistekende
montage krijgt alles een dusdanige
dimensie voor de kijker, dat hij er
- willen of niet - door bekoord
wordt. Ook het Franse - meestal
jeugdige - publiek kwam onder de
indruk, zodat uiteindelijk de
kunstenaar op enthousiaste wijze
door het publiek werd toegejuicht. »
> ABC - Marc T. 1971
«Le film “Luc Peire’s Environment”
de Jean Mil est fondamental. Le jeu
incroyable de la caméra y dévloppe
toutes les possibilités optiques de
l’embiance, en adoptant une position
insistante de subjectivité filmique
que l’ on peut considérer comme un
modèle. » > R. de la Calle / CIMAL
1979
«De opmerkelijkste experimentele
film was “Luc Peire’s Environment’
van Jean Mil. Doet soms denken aan
Kubricks overschrijding van het
oneindige in ‘2001’. Patrick Duynslaegher / Knack
WOUTER M. HESSELS
over …
'Luc Peires ‘Environnement’ biedt u
de tijd en de gelegenheid stil en
rechtop te staan bij zoveel
onbegrensde ruimte voor reflectie en
sensatie bij het leven dat in Luc
Peire’s geest immer verticaal is …'
'Zoals de filmmaker Jean Mil in Luc
Peirs Environment ging, erin
opging, erop inging en zo zijn film
“Luc Peire’s Environment” creëerde,
zo raakte ik speels poëtisch bezield
door Jean Mils filmische verkenning
en z’n hoogst persoonlijke
ontdekking van Peires
integratiewerk.... In zijn film « Luc
Peire’s Environment » en begeleid
door het klankdecorum van Yagodic
Davorin treedt Jean Mil, en wij met
de cineast, binnen in de originele
kunstkamer van Peire, en de
regisseur schept er in de volstrekt
nieuwe ruimte zijn eigenzinnig ritme
van ontmoeting en ontdekking..... en
zo wordt zijn film gelukkig geen
klassieke kunstdocumentaire of een
droog leerdocument .... en zoals
Peire in zijn “environment” de
reguliere maten van het doorsnee
tableau bewust doorbreekt, zo heeft
Jean Mil in zijn ‘Peire’s
Environment’ lak aan de gangbare
regels van de klassieke kunstfilm
...
LINKS
Stichting Jenny en Luc Peire:
www.lucpeire.com
'The making of Luc Peire's Environment' film:
www.artmoviecreation.be
Marc Peire:
www.muziekcentrum.be
Jean Mil:
www.artmoviecreation.be
|
|
terug naar boven
©
Photograhy Jean Mil - ©
Stichting Jenny & Luc Peire
|